Nieruchomość, obciążona hipoteką (finansowana kredytem hipotecznym) nie musi być Twoją kulą u nogi aż do całkowitej spłaty zadłużenia. Jeżeli w następstwie jakiejkolwiek sytuacji, która determinuje zmianę miejsca zamieszkania zdecydujesz o sprzedaży nie unikniesz kilku formalności, ale są to kroki do przejścia. Poniżej znajdziesz plan, który pozwoli Ci bezproblemowo i zgodnie z prawem zbyć nieruchomość, obciążoną hipoteką (informacje nie dotyczą wcześniejszej spłaty zadłużenia do banku).
Sprzedaż nieruchomości z hipoteką-plan działania
Skontaktuj się z bankiem-pierwszym krokiem w kierunku sprzedaży jest skontaktowanie się z bankiem, w którym masz kredyt hipoteczny. Bank musi wyrazić zgodę na sprzedaż mieszkania/domu/garażu obciążonego hipoteką. W zależności od warunków umowy, mogą być różne wytyczne, dotyczące wcześniejszej spłaty kredytu.
Ustalenie wartości kredytu-dowiedz się, ile wynosi saldo kredytu hipotecznego, aby wiedzieć, jaką kwotę musisz uzyskać ze sprzedaży mieszkania. Ważne, aby upewnić się, że sprzedaż pokryje całość zadłużenia.
Wycena nieruchomości przez profesjonalistę-Może to być konieczne, zwłaszcza jeśli nie masz jeszcze pełnej świadomości wartości swojego mieszkania w obecnych warunkach rynkowych lub wymagane przez kredytodawcę.
Znalezienie kupca-w tym miejscu przechodzimy do standardowego trybu: home staging, fotografie, ogłoszenia, ewentualna współpraca z biurem nieruchomości. Po uzyskaniu informacji o wysokości kredytu oraz wartości mieszkania, możesz rozpocząć poszukiwania kupca. Potencjalny nabywca będzie musiał wiedzieć, że nieruchomość jest obciążona hipoteką.
Podpisanie umowy przedwstępnej-niezbędne dane, zaliczka/zadatek-po znalezieniu kupca powinniście podpisać umowę przedwstępną sprzedaży. Warto w niej uregulować kwestie związane z hipoteką, np. to, jak i kiedy zostanie spłacona.
Spłata kredytu-w momencie podpisania umowy sprzedaży, kredyt hipoteczny najczęściej zostanie spłacony przez część środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania. Środki od kupującego przechodzą bezpośrednio na spłatę zadłużenia (płatność podzielona-pozostałe środki na Twój rachunek bankowy). Bank wyda zgodę na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Jeśli cena sprzedaży nie pokrywa całego zadłużenia, kupujący może przejąć kredyt lub będziesz musiał dopłacić różnicę.
Wykreślenie hipoteki-po spłacie kredytu bank potwierdzi uregulowanie zobowiązań i wykreśli hipotekę z księgi wieczystej, co jest niezbędne do finalizacji transakcji.
Podpisanie aktu notarialnego: Ostatecznie, po wszystkich formalnościach związanych z bankiem i spłatą kredytu, podpisuje się akt notarialny przenoszący własność mieszkania na nowego właściciela.
Pamiętaj, że proces ten może różnić się w zależności od banku oraz sytuacji finansowej. Ważne jest, aby wszystko dokładnie uzgodnić z bankiem i prawnikiem, aby uniknąć problemów związanych z obciążeniem hipotecznym.
Świetna piguła wiedzy, by rozeznać się w temacie! Przy całym tym prawniczym bełkocie i formalnościach to takie artykuły robią robotę. Człowiek wie od czego zacząć, w co ręce włożyć, zamiast działać po omacku.
OdpowiedzUsuń